Momentum Miřenky Čechové ve fotografiích Vojtěcha Brtnického na piazzettě Národního divadla

Na náměstí Václava Havla (piazzetta Národního divadla) bude od 1. do 28. února probíhat výstava fotografií Vojtěcha Brtnického zachycující 30 hodinovou performance Miřenky Čechové a Sabine Seume Momentum, která se zde uskutečnila v červnu loňského roku. Zabydlený pokoj s neviditelnými stěnami, v němž vše plyne pomaleji, než ve skutečnosti, zamyšlení nad každodenní uspěchaností života a jedinečné česko-německé setkání dvou významných performerek tanečního divadla zachycené na 10 velkoformátových snímcích. Výstavu doprovodí úvodní a závěrečná taneční instalace Vidět stíny utíkat - nechat mysl létat, která proběhne 1. února v 17.30 a 28. února v 17.00.

 

 

V prostoru piazzetty Národního divadla (nám. Václava Havla) se v červnu 2017 uskutečnil ojedinělý taneční projekt dvou choreografek a performerek Miřenky Čechové a Sabine Seume. Ty uvnitř veřejného prostoru stvořily intimní pokoj, v němž non-stop, po dobu třiceti hodin zakoušely zpomalení času. Co vše se během těchto třiceti hodin událo? S jakými okamžiky se musely utkat? „Když se člověk vrcholně zpomalí, uvidí pohyb svého vlastního stínu," popisuje svůj zážitek z performance Momentum Miřenka Čechová.

 

Jedinečnou atmosféru zachytil ve svých fotografiích Vojtěch Brtnický, jeden z nejvýraznějších fotografů současného tanečního divadla. „Řeč těla je velice silný komunikační prostředek a ne mnoho z nás si uvědomuje, jak moc ji vnímáme. Chvíli jsem se věnoval činohře, ale jednoduše řečeno proti současnému tanci to byla tak trochu nuda. Současný tanec je mnohem vyzývavější ke zkoumání, nutí k pečlivějšímu pozorování a zároveň občas neklade skoro žádné mantinely vlastní interpretaci," dodává autor fotografií. Brtnický dokumentuje dění v oblasti současného tance a pohybového divadla už přes deset let. Je mimo jiné oficiálním fotografem festivalů Tanec Praha nebo česká taneční platforma. Spolupracuje se soubory Spitfire Company, Tantehorse, Divadlem Ponec, Cie des Pieds Perchés, Nanohách, VerTeDance a dalšími v ČR i v zahraničí. Publikuje v domácích časopisech a periodikách, ale i v zahraničním tisku (New York Times, Russia Today).

 

Výstavu fotografií doprovodí v úvodní vernisáži 1.2. i v závěrečné dernisáži 28. 2. taneční instalace Vidět stíny utíkat - nechat mysl létat. Její název odkazuje k poslední hodině extrémní fyzické výzvy, v níž koncentrace a tělesný výkon performerek dosahovaly vrcholu.

  

Výstava Momentum 1.2.- 28.2.2018

Vernisáž + performance Vidět stíny utíkat - nechat mysl létat 1.2.2018 v 17:30

Performeři: Darja Hlinková, Sabina Bočková, Viktor Černický, Inga Mikshina, Lukas Blaha Bliss, Eva Stará, Johana Pocek, Simona Rozložníková, Vojtěch Hříbek

  

Dernisáž + performance Vidět stíny utíkat - nechat mysl létat 28.2.2018 v 17:00 (v rámci festivalu Malá Inventura)

Performeři: Sabina Bočková, Inga Mikshina, Lukas Blaha Bliss, Eva Stará, Johana Pocek, Simona Rozložníková, Vojtěch Hříbek, Tomáš Janypka

 

 

MOMENTUM 22.-23.6.2017

Koncept a performance: Miřenka Čechová a Sabine Seume

Světelný design a technická podpora: David Prokopič, Karel Šimek

Zvuk, hudba: Matouš Hekela, Martin Tvrdý aka Bonus

Světelné objekty: Jakub Tauš

Produkce: Jakub Urban

 

Projekt vznikl ve spolupráci s Národním divadlem a za podpory Hlavního města Praha, Ministerstva kultury ČR, Česko-německého fondu budoucnosti.

Více informací naleznete na webu www.tantehorse.cz nebo na Facebooku Tantehorse.

 

Miřenka Čechová

Miřenka Čechová je v současnosti jednou z nejvýraznějších představitelek tanečního a fyzického divadla, působící jak v Čechách, tak v zahraničí. Po absolutoriu na Taneční Konzervatoři v Praze v oboru klasický balet, vystudovala paralelně DAMU (Alternativní divadlo) a HAMU (Nonverbální divadlo), kde v roce 2012 obhájila doktorát v oblasti režie fyzického a mimického divadla. Během studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC. Jako performerka má na svém kontě více než 18 celovečerních inscenací, jež mnohá, většinou autorská, získala významná zahraniční ocenění, např. S/He is Nancy Joe (The Best of Contemporary Dance 2012 by Washington Post, Herald Angel Award na Edinburském Fringe festivalu), The Voice of Anne Frank (Best of Overseas Production na Internatinal Arts Festivalu v Jižní Africe, Outstanding Performance Award na pražském Fringe festivalu, Best of Fringe na amsterodamském Fringe festivalu), Antiwords (cena Divadelních novin, Cena Next Wave festivalu, cena Skupovy Plzně), a mnohá další. Jako režisérka a choreografka vytvořila více než deset celovečerních inscenací, často v zahraničních koprodukcích, např. Sniper's Lake (v koprodukci s Baerum Kulturhus v Norsku), Krevety á la Indigo (podpořené rezidencí v Brollin Schlos v Německu), FAiTH (podpořené rezidencí v Atlas Performing Art Center ve Washingtonu DC), Vernisáž (v produkci New Music Theater ve Washingtonu DC), nejnověji Lessons of Touch spolu s Jiřím Bartovance, Vivisectic (v Center for Performance Research v Brooklynu a v Gibney Dance, New York). Její poslední režie patří operní produkci Opera and the French Revolution, pro níž byla oslovena americkým barokním orchestrem Opera Lafayette a byla uvedena v Rose Theatre Lincoln Center v New Yorku a v Lisner Auditoriu ve Washingtonu DC. Miřenka Čechová se věnuje též pedagogické činnosti, přednášela na několika amerických univerzitách a nepravidelně vede předmět Autorská tvorba na HAMU. Je spoluzakladatelkou dvou divadelních skupin: Spitfire Company, Tantehorse a mezinárodního festivalu Nultý bod. Nepravidelně vede předmět Autorská tvorba na HAMU.

 

Sabine Seume

Sabine Seume, německá performerka, choreografka a pedagožka, studovala pod vedením Piny Baush. Následně odjela do Japonska, kde strávila 6 let studiem japonského tance butó u Carlotta Ikeda's Butoh company Ariadone. Po návratu do rodného Německa založila svou skupinu Sabine Seume Company, v níž se oba dva vlivy prolínají. Sabine Seume ve svých projektech propojuje moderní evropskou estetiku s východním uměním. Její tanečně divadelní představení, která získala několik evropských ocenění, jsou tvořena ve spolupráci s experimentálními umělci různých žánrů. Nejčastěji přesahují k hudebnímu a vizuálnímu umění. Všechna její představení jsou motivována touhou po experimentu. V roce 1994 získala Prix Mandapa za nejlepší solový projekt v Pau (Francie). 1997 ocenění za nejexperimentálnější projekt na Brahms Festival v Bělehradu. 1998 nominovaná na cenu Förderpreis Darstellende Kunst der Stadt Düsseldorf.

 

Tantehorse

Tantehorse je český divadelní soubor, jehož činnost je založena na silné fyzické artikulaci vycházející z tance, pantomimy a rozličných divadelních technik. Jejich vysoce originální a vizuálně výrazné inscenace dosáhly výjimečného mezinárodní uznání jako "The Best of Contemporary Dance 2012" dle deníku The Washington Post nebo "The Herald Angel Award" (The Fringe festival Edinburgh 2013).

Soubor byl založen dvěma mezinárodně uznávanými umělci: Miřenkou Čechovou a Radimem Vizváry. Oba režiséři, choreografové, performeři a pedagogové jsou známí jako nezávislí a přední odborníci na fyzické divadlo, pantomimu a pohybové divadlo, a to jak v Evropě, tak ve Spojených Státech. Soubor se roku 2017 otevřel nové generaci performerů.

Pro Tantehorse je typické experimentování na pomezí žánrů a stylů, od surreálného a expresivního fyzického divadla, přes butó, výtvarné a objektové divadlo, komiks, současný tanec, street-ballet, až po dokumentární a společensky angažované projekty, site-specific projekty, taneční instalace a mnohahodinové performance. Představení souboru Tantehorse aktuálně reagují na kontext, v němž vznikají, a proto se často vrací k tématům identity, intimity, queerness. V poslední době se zabývají též genderovou a generační diversitou, mentální chorobou a metafyzickými tématy jako čas, nevědomí a vzpomínka.

 

 


Publikováno 30. 01. 2018 v rubrice Výstavy