Kašpar přiletí do Prahy
Uprostřed závodiště ve Velké Chuchli přistane v pátek replika letounu ing. Jana Kašpara. Pilot Petr Mára tak zopakuje památný let z Pardubic do Prahy, který se odehrál 13. května 1911.
Vše ovšem záleží na počasí, nesmí totiž ani pršet a ani nesmí být vítr vyšší než tři metry za vteřinu. Předpovědi v tomto ohledu nejsou zcela ideální, má se ochladit. Proto bude pilot oblečen do neoprenu a obličej bude mít zřejmě ovázán, protože v letadle není žádná ochrana před větrem. Uvedl to jeden z organizátorů letu Martin Kindernay.
Sto let od rekordu
Let do Prahy je připomínkou stoletého výročí činu, který byl v tehdejší Evropě i Americe ojedinělý. Dosavadní rekord v dálkovém letu na území Rakouska Uherska byl let z Vídeňského Nového Města do Šoproně, což je necelých 70 kilometrů. Ing. Jan Kašpar uletěl asi 120 kilometrů.
Bohatý program oslav
Oslavy tohoto rekordního dálkového letu začínají už 12. května, kdy se bude v Národním technickém muzeu konat vědecká konference na téma historie létání v zemích Koruny české. V pátek 13. května bude po příletu replika stroje ing. Kašpara rozebrána a sestavena před budovou Národního technického muzea na Letné. Tam bude probíhat řada doprovodných akcí, mimo jiné i křest pamětní stříbrné mince v hodnotě 200 Kč.
Chystá se zvláštní vlak
Do akce se zapojily také České dráhy, které provozují jeden z exponátů NTM, a to lokomotivu „Ušatou“, která v sobotu krátce po osmé hodině ranní vyrazí do Pardubic. Potáhne kromě vagonů pro běžné cestující i salonní vagon Františka Ferdinanda d´Este, který nechalo Národní technické muzeum nedávno zrestaurovat. V Pardubicích je připraveno deset autobusů, které účastníky odvezou do Kunětic, kde se bude otevírat Muzeum Jana Kašpara. I zde čeká účastníky bohatý program, kromě jiného i lety na upoutaném balonu.
Uvidíte letoun?
Cesta letounu bude zřejmě mnohem složitější, než byla pouť ing. Jana Kašpara. Ten letěl podél trati, pak mu vodítkem byla silnice a nakonec se držel Vltavy. Petr Mára poletí tak, aby se vyhnul případným přeháňkám, a také tak, aby bylo možné kdykoliv přistát. Počítá se, že by mohl být v Praze kolem 9. hodiny. Podrobnosti najdete na stránkách Národního technického muzea.