Úvod »
Výstavy »
Heinz Art na VŠUP - Budoucnost designu inspirovaná tradicí
Heinz Art na VŠUP - Budoucnost designu inspirovaná tradicí
Potravinářská společnost Heinz a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, představí veřejnosti svůj společný projekt s názvem Heinz Art. V rámci oslav svého letošního 140. výročí vyhlásila společnost Heinz soutěž pro studenty VŠUP na téma „Budoucnost designu inspirovaná tradicí.“ Touto soutěží zahajuje společnost Heinz v České republice první ročník projektu Heinz Art, který si klade za cíl podporovat mladé tvůrce z různých uměleckých profesí. Pro první ročník si potravinářská společnost vybrala obor designu.
Do soutěže se zapojí na čtyři desítky studentů designu z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Výsledky jejich práce budou vyhodnoceny komisí a vystaveny od 5. do 28. června 2009 v rámci výstavy klauzurních a diplomových prací v Galerii VŠUP, nám. Jana Palacha 80, Praha 1.
Společnost Heinz ve své produktové koncepci vždy usilovala o kvalitní design svých výrobků. V tomto duchu nadále pokračuje spoluprácí i s VŠUP. „Tématem práce mladých designérů tentokrát není jen dobře řešený obal, ale celková vizuální koncepce společnosti Heinz,“ uvádí doc.Mgr.A. Michal Froněk, vedoucí ateliéru Designu výrobků III Praha a kurátor výstavy Heinz Art. Soutěžní příspěvky budou hodnotit respektované osobnosti: Aleš Najbrt, Maxim Velčovský, Goran Taćevski, Jan P. Muchow a Jana Cíglerová. Do poroty rovněž zasedne pan Vladimír Polomský, generální ředitel společnosti Heinz ČR / SR, a.s. . Kurátorství výstavy se ujali vedoucí ateliéru Design výrobků III Praha, Michal Froněk a Jan Němeček.
Svým netradičním marketingovým a produktovým přístupem oslovoval Heinz i v minulosti tvůrce a umělce všech generací. Ikonická kečupová láhev Heinz inspirovala například slavného pop-artového umělce Andy Warhola, který v roce 1964 vystavil v newyorské Stable Gallery netradiční „sousoší“, jež se skládalo ze stovek tvarově identických a na sebe poskládaných obalových krabic tehdejších nejdůležitějších potravinových značek včetně Heinz. Irská umělkyně Orla Walsh se v roce 2007 inspirovala lahví od kečupu Heinz pro své pop-artové obrazy. Výběr kolekce obrazů jejího netradičního pojetí kečupových lahví je vystavena v centrále společnosti v Pittsburghu.
Nadčasovost a inovativnost se pojí s Heinzem již po mnoho desetiletí. Průkopnické prvenství drží Heinz i v otázkách designu obalové techniky. Vše začalo v roce 1869, když teprve 25-letý Henry J. Heinz založil se svým sousedem L. Clarencem Noblem na okraji amerického města Pittsburgh společnost Heinz Noble and Company. Mladičký Henry záhy pochopil, že obal je pro produkt stejně důležitý jako jeho obsah, a zatímco jeho konkurenti prodávali své výrobky v tmavých sklenicích, aby skryli nedostatky, Heinz balil svůj ručně strouhaný křen do průzračných sklenic, aby demonstroval jeho čistotu.
Etiketa, která je dodnes nedílnou součástí každého obalu produktu Heinz a svým tvarem představuje symbol Pennsylvánie, rodné země zakladatele společnosti, získala již koncem 19. století ikonický status. Vedle etikety dosáhla světového věhlasu i zmíněná láhev od kečupu Heinz. Stal se z ní spotřebitelský artefakt, který zaplňuje lednice konzumentů po celém světě. Láhev byla patentována již v roce 1882 a od té doby pouze sedmkrát změnila svůj tvar. V roce 2003 představil Heinz významnou inovaci – otočil plastovou láhev dnem vzhůru - a určil tím způsob, jakým je dnes servírován kečup po celém světě.
Jak pojali inspiraci Heinzovými produkty studenti Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, můžete vidět od 5. do 28. června 2009 v Galerii VŠUP. Na výstavu je srdečně zvána široká veřejnost.
Heinz Art – Budoucnost designu inspirovaná tradicí
Výstava: 5. - 28. 6. 2009
Galerie Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze
Náměstí Jana Palacha 80, Praha 1
Otevřeno: pondělí - sobota / 10 - 20 hod
Vstup zdarma
Kurátoři výstavy: doc.Mgr.A. Michal Froněk, doc.Mgr.A. Jan Němeček