Proslulí tvůrci hosty MFF KV
Burt Young doprovodí uvedení snímku Win Win
Cestu této dlouholeté stálice amerického filmu k herectví ovlivnila na samém počátku náhoda. Kamarád jej požádal, aby mu pomohl s přípravou ke zkouškám na hereckou školu Lee Strassberga, ale nakonec byl přijat právě Burt Young. Zásadní okamžik však přišel v roce 1976, kdy poprvé spolupracoval se Sylvesterem Stallonem na filmu Rocky, kde vytvořil roli Rockyho budoucího švagra Paulieho. Úloha, která mu vynesla oscarovou nominaci, se stala součástí filmové historie: Burt Young spolupracoval se Stallonem na všech pokračováních ságy o nezlomném boxerovi.
Z jeho filmografie lze dále zmínit tituly – Tenkrát v Americe od Sergia Leoneo (1984), televizní seriál Rodina Sopránů či gangsterskou komedii Mickovy modré oči (1999). Za svou dosavadní kariéru vytvořil Burt Young více než 120 úloh ve filmech různých žánrů.
Jerzy Stuhr se vrací na MFF KV, kde uvede film Habemus papam
Jerzy Stuhr studoval původně literaturu, ale poté absolvoval i hereckou fakultu v Krakově a brzy upoutal pozornost na krakovské scéně Stary Teatr, kde v 70. a 80. letech účinkoval v řadě vynikajících představení pod vedením předních polských divadelních režisérů.
Na filmovém plátně se objevil už v roce 1971 v úspěšném dramatu Andrzeje Źulawského Třetí část noci, ale brzy spojil svou filmovou dráhu se dvěma významnými polskými režiséry – Krzysztofem Kieslowskim a Juliuszem Machulskim. Pro umělecký rozvoj mladého herce byla důležité zejména spolupráce s prvním z nich, který jej obsadil hned do svého raného filmu Jizva (1976). Hlavně ale Stuhrovo mnohovrstevné herectví dostalo příležitost zazářit ve slavném Amatérovi (1979) a poté i v dalších dílech tvůrce, který se stal jeho přítelem a jehož Stuhr považuje za svého mistra. Byly to filmy Náhoda (1981), Dekalog X (1989) a Tři barvy: bílá (1994).
Díky svému spojení s „kinem morálního neklidu“, k němuž patřily také role ve filmech jako Předtanečník (r. Feliks Falk, 1978) se Jerzy Stuhr zapsal hereckými výkony do povědomí polské i mezinárodní kritiky, ale k popularitě ho vynesly role v komediálních filmech Juliusze Machulského, především Sexmise (1984) a Kingsajz (1988).
Brzy k hereckým úspěchům připojil i režijní činnost. V roce 1995 přivezl do Karlových Varů svůj první film Seznam cizoložnic, v roce 2000 si odtud odvezl Zvláštní cenu poroty ex aequo za film Velké zvíře. Řadu cen sklidily na světových festivalech i další filmy Jerzyho Stuhra: Milostné příběhy (1997, mj. Cena FIPRESCI Benátky), Týden ze života muže (1999, Zvláštní cena OCIC Benátky), Počasí na zítra (2003) či Průvod (2007).
Jerzy Stuhr je nejen hercem, dramatikem, scenáristou a režisérem, ale i profesorem na Akademii Dramatického umění v Krakově, kde po několik období zastával funkci rektora.
Díky své znalosti italštiny pracuje Jerzy Stuhr herecky i autorsky také s významnými italskými tvůrci: důležitou roli měl už ve filmu Nanniho Morettiho Kajman (2006). V jeho novém filmu Habemus papam, který v květnu zastupoval Itálii v soutěži 64. festivalu v Cannes, ztělesnil jednu z hlavních postav, mluvčího Vatikánu. V Karlových Varech bude snímek uveden v sekci Horizonty.
Cary Joji Fukunaga
Cary Joji Fukunaga vystudoval Kalifornskou univerzitu v Santa Cruz. Profese scenáristy, režiséra a kameramana jej zavedla do nejrůznějších částí světa, za polární kruh, na Haiti či do západní Afriky.
V roce 2005 uvedl festival Sundance jeho krátkometrážní režijní debut Victoria para Chino, k němuž napsal i scénář. Snímek dostal přes dvacet mezinárodních ocenění včetně studentského Oscara a zvláštního uznání losangeleské pobočky Britské filmové a televizní akademie. S celovečerní hranou prvotinou Sin nombre získal režisér na festivalu Sundance v lednu 2009 ceny za režii a kameru. O šest měsíců později ji s úspěchem osobně představil publiku MFF KV.
Cary Fukunaga bude přítomen slavnostnímu uvedení filmu Jana Eyrová (Jane Eyre), který zahájí 46. MFF KV, a v němž hraje Judi Denchová, letošní laureátka Křišťálového glóbu za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii.
Kim Ki-duk se vrací na 46. MFF Karlovy Vary
Kim Ki-duk patří k ve světě nejznámějším asijským režisérům, zčásti také díky karlovarskému festivalu, který jeho tvorbu soustavně sleduje.
V roce 2002 zde byl představen jeho tvůrčí profil, v dalších letech vždy jeho nejnovější dílo, přičemž v roce 2003 v soutěžní sekci Pobřežní hlídka (Haeansun, 2002). Kim Ki-duk natáčí autorské filmy, které svou obrazovou vytříbeností připomínají jeho zájem o výtvarné umění a vlastní malířskou zkušenost. Jeho díla jsou založena na mnohonásobné konfrontaci vyhrocených protikladů. Mísí se v nich lyrická atmosféra s naturalistickými výjevy a to vše je podřizováno cíli užívat filmu jakožto nástroje k hlubinné úvaze o základních otázkách lidského života.
Kim Ki-duk debutoval v roce 1996, ale teprve svým čtvrtým filmem Ostrov (Seom, 2000) na sebe upoutal pozornost na benátském festivalu. Díky eruptivnímu a činorodému talentu přibývají v jeho filmografii někdy až dva tituly ročně, takže Čas (Shi gan, 2006), jehož světovou premiéru tvůrce osobně uvedl na 41. MFF KV, byl jeho již třináctý film. Po snímku Sen (Bi-mong, 2008) se Kim Ki-duk jako tvůrce odmlčel. Letošní karlovarský festival uvede snímek Arirang, kterým se Kim vrací, a který byl v premiéře uveden na festivalu v Cannes, kde vyhrál sekci Un Certain Regard ex aequo s filmem Andrease Dresena Konečná uprostřed cesty.