PŮLNOČNÍ FILMY: OZPLOITATION!

Jedna z nejoblíbenějších sekcí karlovarského festivalu letos představí australské žánrové snímky ze sedmdesátých a osmdesátých let minulého století, pro které se vžilo označení Ozploitation. Ještě donedávna ne zcela doceněné filmy, k jejichž velkým obdivovatelům patří např. Quentin Tarantino, vděčí za znovuoživení kultu mladému filmaři Marku Hartleyovi a jeho pozoruhodnému dokumentu Not Quite Hollywood z roku 2008.

 

Změny v australské společnosti a kulturní exploze umožněná prolomením cenzury dala v polovině sedmdesátých let vzniknout krví prosáklým hororům, „vysokooktanovým“ akčním thrillerům se strhujícími automobilovými honičkami a necudným sexy komediím, které se staly extravagantním pandánem k intelektuály ceněným filmům australské nové vlny (Piknik na Hanging Rock Petera Weira apod.).

 

Šest filmů, které budou na 45. MFF KV k vidění, představuje to nejlepší z pokleslých žánrů, jejichž prostřednictvím se mladí filmaři radikálně vyrovnávali se společenskými i filmovými konvencemi. Podle scénářů Everetta De Roche režíroval nedávno zesnulý „australský Hitchcock“ Richard Franklin thriller Roadgames, přezdívaný „Okno do dvora na dálnici“, a proslulý horor Patrick. Týž scenárista se podílel na vzniku ceněné charakterové studie s hororovými prvky Long Weekend (režie Colin Eggleston) a spektakulární varianty na Spielbergovy Čelisti Razorback (režie Russell Mulcahy) s kancem na místě žraloka.

Nejslavnější režisér éry Ozploitation Brian Trenchard-Smith bude zastoupen akcí nabitou kung fu variací na špionážní filmy The Man from Hong Kong a futuristickým thrillerem Dead-End Drive In, v němž autokino slouží jako koncentrační tábor pro společensky nebezpečné jedince.

Publikováno 09. 06. 2010 v rubrice Ostatní