Hřebejkova Učitelka dále dobývá zahraničí, scénář putoval do oscarové knihovny a v Číně chtějí natočit remake
Film Jana Hřebejka Učitelka dále dobývá zahraničí. Začátkem září úspěšně vstoupil do americké, kanadské, argentinské, estonské a italské distribuce, v říjnu přijde na řadu francouzská. Učitelky si aktuálně všiml také britský portál BBC a zařadil ji na první místo do výčtu deseti filmů, které je třeba v září letošního roku vidět. Snímek tak předběhl například Matku Darona Aronofského či novou adaptaci bestselleru Stephena Kinga To. Scénář Učitelky si dokonce vyžádala oscarová Knihovna Akademie filmových umění a věd, aby ho zařadila do své stálé klíčové kolekce celkem patnácti tisíc amerických i zahraničních scénářů od roku 1910 až po současnost a aktuálně projevila o natočení remaku snímku Čína.
Zájem z Číny producenti zaznamenali hned poté, co byli kontaktováni ředitelkou knihovny americké filmové akademie. Tvůrcům se tak potvrdilo, že Učitelka nemusí nutně sloužit jako obžaloba nedemokratického režimu, ale dá se vnímat jako film o osobním selhání. Hřebejkův snímek v hlavní roli se Zuzanou Mauréry vypráví příběh zdánlivě empatické a laskavě vyhlížející učitelky, která manipuluje prostřednictvím svých žáků jejich rodiči za účelem osobního obohacení.
Snímek Učitelka sklízí velké úspěchy v zahraničí hned od své loňské premiéry. Uveden byl jak v evropských kinech, tak například v Izraeli nebo Austrálii. V argentinském Buenos Aires se v těchto dnech promítá v osmi kinosálech a místní vysokoškolský pedagog a kritik Diego Brodersen se o něm vyjádřil jako o „příjemném překvapení". Mezinárodní přesah snímku potvrzuje i fakt, že se dostal s padesáti dalšími filmy do širší nominace na Evropskou filmovou cenu.
Učitelka sklízí také pozitivní ohlasy zahraniční kritiky. Kenneth Turan z Los Angeles Times na snímku oceňuje, že "obsahuje lekci o korupci v socialistické společnosti" a "krásně funguje na mnoha úrovních coby příběh o charakterech se společenským přesahem" a dle jeho slov je postava učitelky Zuzanou Mauréry "brilantně zahraná". "Názoru respektovaného Kennetha Turana z Los Angeles Times si velmi ceníme. Fakt že se rozhodl do své rubriky zařadit právě Učitelku, je pro nás důkazem, že film má co říct nejen evropskému divákovi, ale funguje doslova a skutečně všude na světě," říká český producent Učitelky Ondřej Zima z Offside Men.
Ben Kenigsberg z The New York Times zase na filmu vyzdvihl jeho poutavost i angažovanost a ve scéně, kdy se rodiče proti manipulující učitelce vzbouří, vidí odkaz k filmu Dvanáct rozhněvaných mužů. "Film dokazuje, že kultura spolupráce, ať už v osmdesátých letech v Bratislavě, nebo v jakémkoli jiném politickém či pracovním kontextu, vyžaduje aktivní účast, i když třeba podvědomou," říká Kenigsberg.
Učitelka vznikla v koprodukci Rozhlasu a televízie Slovenska, PubRes, Offside Men a České televize s podporou Ministerstva kultury Slovenské republiky, Audiovizuálného fondu a Státního fondu kinematografie.