OCENĚNÉ FILMY

ČESKÁ RADOST
Cena pro nejlepší český dokumentární film 2011

Porota ocenila film Pod sluncem tma (Česká republika, 2011) režiséra Martina Marečka za „za překvapivé a filmařsky působivé zachycení české rozvojové pomoci v Zambii“.

Film zachycuje dobrodružství dvou starších mužů ze střední Evropy v zambijské vesnici. V příběhu, který je složený ze situací kolem opravy zdroje a rozvodů elektrické energie do sebe jemně, vtipně i dojemně naráží černá a bílá mentalita.

Porota současně udělila Zvláštní uznání filmu 31 konců/31 začátků (Česká republika, 2011) umělecké skupiny Rafani za jiný přístup k vedení dokumentu v rámci letošní kolekce prezentovaných filmů.

Umělecká skupina Rafani, známá různorodou tvorbou zahrnující fotografie, video i akce ve veřejném prostoru, nám zde představuje filmový traktát struktury města, který směřuje od periferie ke středu a je vnímán jako centrum moci hegemonie a normativity. Každá část má posléze svého reprezentanta, zástupce současného českého umění či myšlení.

Členy poroty byli:
Jiří David / malíř, fotograf a spisovatel (Česká republika)
Martin Dušek / režisér (Česká republika)
Josef Pazderka / novinář a komentátor (Česká republika)
Terezie Pokorná / editor a novinář (Česká republika)
Ondřej Provazník / režisér, scénarista a novinář (Česká republika)
MEZI MOŘI
Cena pro nejlepší středoevropský a východoevropský dokumentární film roku 2011

Porota sekce Mezi moři ocenila film Bakhmaro (Bakhmaro, Gruzie, 2011) režiséra Salome Jashi.

Snímek z jižního Kavkazu zachycuje symbolický obraz restaurace v západogruzínském městě Čochatauri při hospodářském propadu i politické mátožnosti. Hostů je málo, volební plakáty a předvolební spoty v televizi slibují lepší život a i když jsou majitelé trpěliví, vypadá to, že se nemůže nic změnit.

Členy poroty byli:
Paolo Benzi / režisér (Itálie)
Pavel Jech / scénárista a dramaturg (Česká republika)
Necati Sonmez / režisér dokumentárních filmů v Istanbulu (Turecko)
Aida Vallejo / filmový historik (Španělsko)
Cena Film New Europe Visegrad Prix 2011
Porota zároveň ocenila cenou za nejlepší středoevropskou a východoevropskou koprodukci snímek Tmář a jeho rod (Česká republika, 2011) režiséra Karla Vachka, a to za vášnivou snahu o rozšíření pole zodpovědnosti filmové tvorby.

Snímek klasika českého dokumentu pojednávající o mimozemských civilizacích, které žijí nejen ve vesmíru, ale i na planetě Zemi, do kterého vstupuje i režisér, který chce poznat a pojmenovat tenkou hranici mezi niternou vírou v Boha a institucionalizovaným náboženstvím.

Porota ke svému rozhodnutí uvedla: „Zpracováním nadčasových filozofických témat a pohráváním si s řemeslnými možnostmi filmu režisér odvážně poukazuje na to, jakými způsoby může film obohatit lidské vnímání a uvažování. Snímek odkrývá filmařovu nesmlouvavou víru v lidstvo - obzvláště v případech, kdy uznává jeho nesčetná pochybení – i jeho osobní nadšenou víru ve film coby nevyčerpatelnou formu vyjadřování a prožívání.“

OPUS BONUM
Cena pro nejlepší světový dokumentární film 2011

James T. Hong jako jediný porotce sekce Opus Bonum vybral film Ztracená země (Territoire perdu, Belgie, 2011) režiséra Pierre-Yves Vandeweerda.

Film se pohybuje na rozhraní divácky náročného rozjímání, filozoficko-etické reflexe a sociálního dokumentu, naslouchajícího lidem ze západní Sahary, k jejíž bezútěšnému životu na sporném území v Africe patří boj, únosy či uprchlické tábory.

Porotce své rozhodnutí komentoval slovy: „Snímek Ztracená země pomocí jednoduchých filmových gest zachycuje prchavou krásu prodchnutou vědoucím smutkem, a apeluje tak na naši neznalost situace na Sahaře. Politický vzdor se nijak nevnucuje, spíše se nevtíravě nabízí v podobě obrazů a scén, jejichž hluboká krása diváka postupně přivádí k téměř imaginární, zároveň však až příliš reálné zdi. Ztracená země pro mě znamená naléhavé, esteticky hodnotné dílo plné smutku -ztracenou vzpomínku na ztracený národ ve ztracené krajině na ztraceném filmovém formátu.“

FASCINACE
Cena pro nejlepší experimentální dokumentární film 2011

Porota ocenila snímek Endeavour (Endeavour, Rakousko, 2010) režiséra Johanna Lurfa.

Pomocí důmyslné střihové hry s materiálem NASA se můžeme ohlédnout za posledním americkým raketoplánem. Halucinační svědectví o startu a letu během dne i noci se stává brutálním útokem na pozornost a vnímání diváka, který tak má možnost zkoumat vesmír svých zrakových vjemů.

„Nejvíce nás fascinoval film Endeavour, který pravidelně kombinuje záběry šesti kamer umístěných na raketoplánu. Výsledný film je podobný práci lidského mozku, který také spojuje práci levé a pravé hemisféry do jediného celku. Ačkoliv film byl točený strojem a ukazuje opět hlavně stroj, říká nejvíc o lidstvu jako takovém. Divák napřed sleduje záběry kamer, ale pravidelný rytmus obrazu a zvuku dává prostor k vlastním úvahám,“ komentovala porota své rozhodnutí.

Členy poroty byli:
Alice Růžičková / režisérka, učitelka a promítačka (Česká republika)
Jan Růžička / entomolog (Česká republika)
Vitek Růžička / student (Česká republika)
Kajetan Růžička / (Česká republika)

CENA DIVÁKŮ
Cenu diváků (pod záštitou generálního ředitele ČT Petra Dvořáka) předal Ředitel programových okruhů ČT Milan Fridrich snímku Pod sluncem tma (Česká republika, 2011) režiséra Martina Marečka.

CENA ZA PŘÍNOS SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFII
Za přínos světové kinematografii byl v Ji.hlavě vyznamenán osmaosmdesátiletý italský režisér Vittorio De Seta, který byl týden před začátkem festivalu hospitalizován. Cenu proto převzal italský producent, člen poroty sekce Mezi moři Paolo Benzi. Ten přiřadil De Setu k nejinovativnějším filmařům, kteří ostatním ukázali to, co sami nebyli schopni vidět.

Publikováno 31. 10. 2011 v rubrice Film