Soutěžní sekce MFDF
„Jihlavský festival letošním ročníkem vstoupí do nového desetiletí. Otevírá jej nově rozšířená soutěž pro dokumentární filmy střední a východní Evropy, kterou Jihlava dále prohlubuje a podtrhává význam festivalu jako mostu mezi východoevropskou a západoevropskou filmovou krajinou.“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka. „S cynismem sobě vlastním říkám, že až jednou umřu, ČT bude horečně hledat nějaký dokument, jejž by odvysílala, jak to dělává, a ten film se jí bude hodit. Já mám výhodu, pokud se prosince dožiju, že svůj vlastní nekrolog ještě uvidím.“ Slova Miloše Zemana mohou být symbolickým úvodem k velké části filmů vybraných do letošní České radosti. Dějiny Jaroslava Šabaty (Vít Janeček) – situační portrét Jaroslava Šabaty, reformního komunisty ztělesňujícího poslední půlstoletí československé i české politiky; Druhá liga (Martin Ježek) - surový film o třech částech: pátrání po hranicích sdělitelného za pomoci balastního materiálu, který byl pořízen za účelem výzkumu ničeho; Ivan Martin Jirous čte dopis od Dášy Vokaté při mši u Tyrolského domu v oboře knížete Schwarzenberga (Helena Horáčková-Papírníková) – něžný portrét stárnoucího undergroundu a jeho svérázných osobností; Králík, pulec a Duch svatý (Filip Remunda) – osobní a společenské souvislosti postoje pravoslavného kněze Halíka, který již čtvrtým rokem stojí každý den dvě hodiny před porodnicí v Brně s požadavkem zakázat potraty; Krásná Praha Olympijská (Andrea Culková) – reportáž kladoucí otázku, zda i tak malá země, jako je Česká republika může usilovat o tak megalomanské projekty; Marcela (Helena Třeštíková) – režisérka zareagovala na kritiku svého filmu z cyklu Manželských etud a nyní představuje nový sestřih Marcelina příběhu - jako v jistém smyslu dílo ve stavu zrodu; Miloš Zeman – nekrolog politika a oslava Vysočiny (Robert Sedláček) – portrét politika, který pozvedl českou sociální demokracii, aby z ní vystoupil; Mír s tuleni (Miloslav Novák) – dokumentární bajka o proměně vztahu člověka ke zvířatům, chcete-li osobitý, asociativně mnohovrstevný ekologický thriller; Papírový atentát (Radim Procházka) – „filmové dioráma“ tzv. Sarajevského atentátu na Václava Klause v roce 1997; Poustevna, das ist Paradies (Martin Dušek, Ondřej Provazník) – výprava do českého pohraničí jako návrat k problematice sudetoněmeckého prostoru; Rula, Ticho, Čumba Ladislav a další hrdinové našich demonstrací v roce 2007 (Helena Všetečková) – experimentální film ironicky pozorující demonstrace pro a proti radaru v ČR; mezihrou je rozprava s inzitním filmařem Vladimírem Rulou a přednáška o metafyzice olomouckého filosofa Karla Flosse; Sikora, malý osobní marketingový epos (Ivo Bystřičan) – portrét známého dramatika, který se živí jako vrátný; vedle ironického pohledu na brněnskou divadelní scénu a její establishment ukazuje snímek i Sikorovo dělnické zázemí v rodném Třinci; Život v peří (Martin Řezníček) – obrazově vytříbený časosběrný film Martina Řezníčka jako reflexe vztahů filmaře a jeho objektu – souboru Divadla Continuo.