Projekt 100
10. ledna 2008 proběhlo slavnostní zahájení 14. ročníku Projektu 100 v kině Aero v Praze. Letošní ročník nabídne do české distribuce dalších deset kvalitních a celosvětovou kritikou oceňovaných celovečerních filmů.
Projekt 100 proběhne tradiční formou putovní přehlídky v asi stovce českých kin. A na jaké perly kinematografie se mužete těšit? Představen bude další „divný“ film Roye Anderssona (Písně z druhého patra), který vysílají Švédové jako svého oficiálního kandidáta do boje o Oscara za nejlepší neanglický mluvený film – Ty, který žiješ. Budete mít jedinecnou možnost vidět a srovnat dílo Luise Bunuela z počátku a sklonku jeho kariéry. Andaluského psa, založeného na snech režiséra a Salvadora Dalího, natočil Bunuel ve 29 letech a byl jeho prvním režijním počinem, Nenápadný půvab buržoazie vznikl v Bunuelových 72 letech, poté již natočil jen dva filmy. Nenechte si ujít ani první opravdu hororový film všech dob Kabinet Dr. Caligariho. Nový svět Terrence Malicka nadchne nádhernými scenériemi, krásnou Indiánkou a meditativní polohou a Želvy mohou létat, které jsou prvním filmem natočeným v Iráku po pádu Saddáma Husajna a sbírají ocenění po celém světě, vás zase rychle vrátí do kruté reality dnešního světa. Polský snímek Náměstí spasitele se pro své vysoké kvality vyšvihl z přehlídky Střední Evropa až do Projektu 100. A jistě vás nezklamou ani další klasiky: Jodorowského film bořící všechna tabu Svatá hora, Antonioniho ve své době velmi kontroverzní Zabriskie Point, nejoceňovanejší slovenský film Obrazy starého světa režiséra Dušana Hanáka, či Herzogovu a Kinského studii šílenství Aguirre, hněv Boží.
„Na výběru filmů se podílela asi čtyřicetičlenná dramaturgická skupina složená z členů Rady ACFK, regionálních zástupců a dalších přizvaných filmových odborníku. Konečná selekce pak byla ovlivněna i finanční dostupností filmů a omezenými možnostmi ACFK,“ vysvětluje Jakub Němeček, koordinátor fimové distribuce ACFK.
Filmy
Svatá hora
La montana sagrada/The Holy Mountain
Mexiko, USA, 1973, 114 minut
Scénář a režie: Alejandro Jodorowsky, kamera: Rafael Corkidi, hudba: Don Cherry, Ronald Frangipane, Alejandro Jodorowsky, hrají: Alejandro Jodorowsky, Horácio Salinas, Juan Ferrera a další
Zástupce hnijící evropské společnosti, dítě kokakolové kultury, nebo latinskoamerický desesperado? Alejandro Jodorowsky se vydává na cestu na Posvátnou horu a během své cesty boří všechna tabu. Zároveň máme co do činení s posvátným iniciačním dílem, které je reakcí na autorovu teorii o změně lidstva prostřednictvím filmu. Ty mohou být účinnější než LSD, osvítí diváky a pak dojde k novému trestu. Snímek je poprvé uváděn v odpovídající obrazové kvalitě a s adekvátní hudbou, jak o tom „prokletý“ režisér snil víc než patnáct let.
Obrazy starého světa
Obrazy starého světa
Ceskoslovensko, 1972, 73 minut
Scénář a režie: Dušan Hanák, kamera: Alojz Hanúsek, hudba: Václav Hálek, Jozef Malovec
Dušan Hanák už ve svých krátkých filmech projevil jistou fascinaci cizími uměleckými projevy, ať výtvarnými, hereckými, či hudebními. Snímky dnes už klasika slovenské fotografie Martina Martinčeka, jimiž je film inspirován, jsou výsostným uměleckým gestem, mají však i svou tajemnou existenciální hlubinu. Hanák se ale nespokojil s pouhou reprodukcí jejich světa, ale rozhodl se tento svět filmovými prostředky před divákem doslova znovu evokovat. Zmnožit a rozvinout v hrůzu lidských příběhů, které teprve ve svém mnohohlasí vydají společný tón.
Nenápadný půvab buržoazie
Le Charme discret de la bourgeoisie
Francie, 1972, 102 minut
Režie: Luis Bunuel, scénár: Luis Bunuel, Jean-Claude Carriere, kamera: Edmond Richard, hrají: Fernando Rey, Paul Frankeur, Delphine Seyrig a další
Oscarem za nejlepší neanglicky mluvený film, oceněné dílo Luise Bunuela, je absurdní groteskou se surrealistickými prvky a satirickým podtónem. Vypráví o skupince známých, kteří se chtějí sejít na večeři, v níž ale nóbl hrdinum opakovaně kdosi nebo cosi zabrání. Mistrné podobenství není jen karikaturou politického gangsterismu a pokrytectví církve, ale odhaluje i „nenápadnou ošklivost“ konzumní společnosti, z níž vymizel Bůh, a kde svoboda zdevalvovala do falešného zdání o tom, že je dovoleno vše na úkor druhých.
Kabinet doktora Caligariho
Das Cabinet des Dr. Caligari
Nemecko, 1919, 69 minut
Režie: Robert Wiene, scénár: Hans Janowitz, Carl Mayer, kamera: Willy Hameister, hrají: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher a další
Historický význam snímku Kabinet doktora Caliagriho, coby prvního a zásadního predstavitele filmového expresionismu, výrazně přesahuje dobu svého vzniku. Svým výtvarným pojetím a symbolikou, směřující do psychologie postav, vnesl do filmu poetický rozměr, který v tomto historickém momentu stále ještě rané kinematografie představoval vývojový stupeň převratného významu. Německou kinematografii učinil načas konkurenčně odolnou vůči hollywoodské produkci a prinesl i důkaz umělecké legitimity filmu jako takového.
Nový svět
The New World
USA, 2005, 135 minut
Scénář a režie: Terrence Malick, kamera: Emmanuel Lubezki, hudba: James Horner, hrají: Colin Farrell, Q'orianka Kilcher, Christopher Plummer, Christian Bale a další
Ve snímku Nový svět nalezl Terrence Malick ideální podklad pro své tematické i stylistické zaměření. Kde jinde by se lépe rozjímalo nad člověkem a jeho místem uvnitř přírody než v tomto historickém okamžiku, kdy lidstvo a příroda spolu tolik kontrastovaly? Malickovy filmy se vyznačují převahou krásných poetických obrazu, pričemž obraz představuje jak zdokumentovanou realitu, tak subjektivní dojem. Malick se zároveň dotýká té nejprostší a přece nejdůležitejší látky: jakou roli hraje láska, smrt, příroda a konflikty mezi lidmi.
Ty, který žiješ
Du levande
Švédsko, Nemecko, Francie, Dánsko, Norsko, 2007, 95 minut
Scénář a režie: Roy Andersson, kamera: Gustav Danielsson, hudba: Benny Andersson, hrají: Patrik Anders Edgren, Erik Bäckman, Elisabeth Helander a další
Podstatnou součástí kouzla současné tvorby Roye Anderssona je způsob, jímž si pohrává s takřka neviditelnou hranicí mezi posměchem a soucitem, obřadním patosem a slapstickovou komedií. Prestože se může režisérova poetika jevit výsostně surrealistickou, Anderssonův fiktivní svět vychází z neodbytně povědomého, všednodenního základu a je vlastně ad absurdum dotaženým extrémem jednoho neoddiskutovatelného prvku naší reality: odráží vědomí, že věci tohoto světa se neovlivnitelně vymykají kontrole.
Náměstí Spasitele
Plac Zbawiciela
Polsko, 2006, 105 minut
Scénář a režie: Krzysztof Krauze, Joanna Kos-Krauze, kamera: Wojciech Staron, hrají: Jowita Budnik, Arkadiusz Janiczek, Ewa Wencel a další
Základní konflikt snímku Náměstí Spasitele je podobný jako v režisérově starším filmu Dluh. Také v něm jsou jeho protagonisté shodou neštastných okolností dohnáni k tragickým činům, za než musí zaplatit vysokou cenu, také v něm lásku střídá nenávist a toleranci nesnášenlivost. A zároveň nelze jednoznacně určit, na čí straně je vina a komu přiřknout trest. Kdo zavinil tragický závěr nerešitelné situace? Lidé či okolnosti? Konflikt, který je svébytnou variací na téma Eurípidovy Médey, posléze nabývá rozměrů skutečné antické tragédie.
Želvy mohou létat
Lakposhtha hâm parvaz mikonand
Írán, Irák, 2004, 95 minut
Scénář a režie: Bahman Ghobadi, kamera: Shahriar Assadi, hudba: Hossein Alizadeh, hrají: Soran Ebrahim, Avaz Latif, Saddam Hossein Feysal
Třebaže se zdálo, že si námět ze života – nikoli dětí ulice, ale doslova dětí minových polí – žádá neorealistické ztvárnění, Ghobadí zvolil poetiku o jeden rád komplikovanejší: magický realismus. Získal tím specifický efekt, jímž modifikuje bezmezný smutek vyprávěného příběhu. Jestliže se zmrzačování, znásilňování a sebevraždy nezletilých zobrazí jako fantaskní vize, jejich krutost nepomine, je však transcendována do zdánlivě milosrdnejšího estetického modu. Bolest se tím ale nezmírní, bude jen intenzivněji svírat divákovo srdce.
Aguirre, hněv Boží
Aguirre, der Zorn Gottes
Nemecko, 1972, 100 minut
Scénář a režie: Werner Herzog, kamera: Thomas Mauch, hudba: Popol Vuh, hrají: Klaus Kinski, Helena Rojo, Del Negro a další
Protagonisty filmů Wernera Herzoga bývají výlučné osobnosti, které posedlost „nemožnými“ sny a úkony přivede k definitivní roztržce se společností i se samotnou realitou. Takový je i španelský konkvistador Lope de Aguirre, jenž na sklonku roku 1560 v doprovodu domorodých pruvodců v povodí Amazonky hledá bájné zlaté město Inků – El Dorado. Historické osoby a děje jen volně inspirují originální vizi, do níž se obtiskla autorova fascinace dvěma nespoutanými „přírodními“ živly: amazonskou džunglí a Klausem Kinským.
Zabriskie Point
Zabriskie Point
USA, 1970, 110 minut
Režie: Michelangelo Antonioni, scénár: Michelangelo Antonioni, Fred Gardner, Sam Shepard, Tonino Guerra, Clare Peploe, kamera: Alfio Contini, hudba: Pink Floyd, hrají: Mark Frechette, Daria Halprin, Paul Fix a další
Žádný z Antonioniho filmů neměl tak kontroverzní ohlas jako snímek Zabriskie Point, jímž režisér reagoval na aktuální politický fenomén. Protože jej lákala Amerika a drsná krása její pouštní krajiny, umístil příběh reflektující revoltu studentů proti establishmentu právě tam. Na to, aby se pustil do natáčení ryze politického filmu – jako rada jeho generacně blízkých kolegů – byl ale príliš velký individualista a navíc ho ona legendární vlna kontestace přitahovala spíše z pohledu boření morálních tabu než z hlediska jednoznacného přitakání levicovým idejím.
Města, ve kterých se tyto filmy budou promítat:
Beroun -Městské kino / Blansko / Boskovice -Panorama / Brno -Art, Scala / Břeclav -Koruna / Bystřice pod Hostýnem -Klub Sušil / Česká Lípa -Crystal / České Budějovice -Kotva / Český Tešín -Central / Děčín -Sněžník / Dobruška -Kino 70 / Dvůr Králové nad Labem -Svět / Frenštát pod Radhoštem / Frýdek - Místek -Vlast / Havířov -Radost / Hodonín -Svět / Holešov -Svet / Hradec Králové -Central / Hustopece -Obzor / Cheb -Art / Choceň -Máj / Chomutov -Oko / Chotěboř -Družba / Jablonec -Junior / Jánské Lázně -Vlast / Jeseník -Pohoda / Jičín -Biograf Český ráj / Jihlava -Dukla / Karlovy Vary -Panasonic / Karviná -Regionální knihovna / Klášterec nad Ohrí -Svět / Kolín -Kino 99 / Kopřivnice -Puls / Krnov -Mír 70 / Kroměříž -Nadsklepí / Kyjov -Panorama / Liberec -Varšava / Litomerice -Máj / Litomyšl -Sokol /
Luhačovice -Elektra / Melník -Sokol / Most -Kosmos -Midi / Nová Paka -Mestské kino / Nový Bor Městské kino / Nový Jičín -Artefakt / Olomouc -Metropol / Opava -Mír / Ostrava -Art, Luna, Minikino / Otrokovice -Beseda / Pardubice -Dukla / Pelhřimov -Vesmír / Písek -Portyč / Plzeň -Esprit / Polička -Tylův dům / Praha -Aero, Atlas, Evald, Lucerna, MAT, Mestská knihovna, Oko, Světozor / Prostějov Metro 70 / Přerov -Hvězda / Pribyslav / Rosice -Panorama / Rožnov pod Radhoštem -Panorama / Rychnov nad Knežnou / Strakonice -Oko / Sušice -Městské kino / Svitavy -Vesmír / Štetí / Šumperk -Art / Tábor -Svet / Teplice -Květen / Tišnov -Svratka / Trutnov -Vesmír / Třebíč -Pasáž / Třešť -Máj /
Třinec -Kosmos / Turnov -Bio Ráj / Uherské Hradiště -Hvezda / Unicov -Mestské kino / Ústí nad Labem - Biograf U Františka, Mumie / Valašské Meziříčí -Svět / Velká Bíteš -Flip / Velké Karlovice / Veselí nad Moravou -Morava / Vimperk -Šumava / Volyně / Vsetín -Vatra / Vyškov na Moravě -Sokolský dům / Zábřeh -Retro / Zlín -Charlie, Velké kino / Znojmo -Svět
21.01.2008 Jihlava - Dukla Kabinet doktora Caligariho
22.01.2008 Jihlava - Dukla Nový svět
23.01.2008 Jihlava - Dukla Aguirre, hněv Boží
24.01.2008 Jihlava - Dukla Želvy mohou létat
25.01.2008 Jihlava - Dukla Zabriskie Point
26.01.2008 Jihlava - Dukla Náměstí Spasitele
27.01.2008 Jihlava - Dukla Nenápadný půvab buržoazie
28.01.2008 Jihlava - Dukla Ty, který žiješ
29.01.2008 Jihlava - Dukla Svatá hora
30.01.2008 Jihlava - Dukla Obrazy starého světa