BIO OKO MÁ ČESKOU RADOST!
11. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě proběhl na konci října, v pěti promítacích sálech se prezentovalo 170 filmů. Projekce filmů napříč celým světem následované besedami s tvůrci, filmový program doplněný dílnami, panelovými diskusemi, divadlem, autorskými čteními, koncerty a výstavou... Festival je otevřenou slavností dokumentu, kde můžete potkat opravdu téměř všechny, kteří se dokumentem zabývají ať už autorsky, producentsky, distribučně či kritickou reflexí.
Každoročně festival uvádí soutěž nejnovějších českých dokumentárních filmů – mnohé z nich ve světové premiéře. Letos můžete všechny české novinky spatřit ještě jednou, a to v Praze – v kině Oko.
V pondělí odpoledne Českou radost zahájí již známá Marcela, avšak v jiné než distribuční kino verzi. Režisérka Helena Třeštíková pozorovala nejen další vývoj příběhu jedné z postav svého cyklu Manželských etud, ale i divácké reakce, a na základě obojího připravila další sestřih Marcelina příběhu. Pondělní večer pak představí film, který na MFDF Jihlava získal Cenu diváků: Pulec, králík a Duch svatý (režie Filip Remunda) otevírá osobní a společenské souvislosti požadavku zakázat interrupce. Naváže dokument, který letošní festival zahajoval a po návštěvě Miloše Zemana v Jihlavě způsobil i značný mediální ohlas: Miloš Zeman – nekrolog politika a oslava Vysočiny režiséra Roberta Sedláčka – portrét politika, který pozvedl českou sociální demokracii.
Úterní odpoledne bude patřit divadlu na plátně: Martin Řezníček pracoval několik let na filmu Život v peří, časosběrný film o souboru Divadla Continuo reflektuje i vývoj vztahu filmaře a jeho objektu. Večer bude patřit významným postavám české kultury a politiky: Ivan Martin Jirous čte dopis od Dášy Vokaté při mši u Tyrolského domu v oboře knížete Schwarzenberga (režie Helena Horáčková-Papírníková) je něžným portrétem stárnoucího undergroundu a jeho svérázných osobností. Krátkometrážní je i konverzační portrét Egona Bondyho a hlavním filmem večera budou Dějiny Jaroslava Šabaty režiséra Víta Janečka – situační portrét osmašedesátníka Šabaty, ztělesňujícího poslední půlstoletí československé i české politiky.
Ozvěnová středa uvede již z českých kin známý Mír s tuleni (režie Miloslav Novák) – ekologickou bajku o proměně vztahu člověka ke zvířatům. Večer bude rezonovat aktuální otázkou Olympijských her v Praze – reportáž Andrey Culkové Krásná Praha Olympijská zkoumá, zda i tak malá země, jako je Česká republika, může usilovat o tak megalomanské projekty. A následně uvidíte v Jihlavě divácky i u kritiky úspěšný Papírový atentát Radima Procházky, „filmové dioráma“ tzv. Sarajevského atentátu na Václava Klause, se důsledně vrací k této události, která v roce 1997 zatřásla českou politickou scénou.
Katedru dokumentu pražské Famu v ozvěnách zastupují ve čtvrtek odpoledne dva filmy: Sikora, malý osobní marketingový epos (režie Ivo Bystřičan) – portrét známého dramatika, který se živí jako vrátný, s ironickým pohledem na brněnskou divadelní scénu a její establishment. Rula, Ticho, Čumba Ladislav a další hrdinové našich demonstrací v roce 2007 (režie Helena Všetečková) – experimentální film ironicky pozorující demonstrace pro a proti radaru v ČR.
Čtvrtek večer a pátek odpoledne uvede kino Oko Nejlepší český dokumentární film 2007 Poustevna, das ist Paradise režisérů Martina Duška a Ondřeje Provazníka: výpravu do českého pohraničí jako návrat k problematice sudetoněmeckého prostoru budete moct v kině vidět i v následujících dvou dnech.
V pátek 14. prosince večer jste srdečně zváni na oslavu filmu, Vánoc a jihlavského festivalu: zahájí art brut Martina Ježka – projekce 16mm filmu Druhá liga (surový film o třech částech: pátrání po hranicích sdělitelného za pomoci balastního materiálu, který byl pořízen za účelem výzkumu ničeho) a bude následován velkou veselicí.
Ozvěny 11. Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava Česká radost proběhnou 10. – 14. prosince vždy v 17:30 a 19:30.
Pro dramaturgii kina Oko je od října 2007, kdy se jeho novým provozovatelem stal právě jihlavský festival, stěžejní orientace na dokumentární filmy a na speciální projekce na zahraničních festivalech úspěšných či jinak výjimečných filmů, jež by ovšem obtížně hledaly cestu do domácí distribuce.