Do Jihlavy počtrnácté
26. – 31. října 2010
14. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava je největším festivalem autorského dokumentu ve střední a východní Evropě. Během své dosavadní existence dokázal získat naprosto klíčové postavení na pomezí dokumentárního Západu a Východu. Stal se důleţitým uzlovým bodem obchodu s dokumentárními filmy v regionu střední a východní Evropy. A především se mu daří k současnosti i historii dokumentární kinematografie přitáhnout stále rostoucí počet návštěvníků a vzrůstá i zájem médií.
Letošní MFDF Jihlava promítne 274 filmů všech metráţí (vybíraných z bezmála 3000 přihlášených titulů) z 52 zemí celého světa. Na dvacet snímků bude představeno ve světové premiéře.
"Dokumentární filmy ovlivňují podobu těch hraných, aţ se jim svou autenticitou k nerozeznání podobají, a přitom si samy osvojují postupy hrané kinematografie. Pronikají také do televizí a proměňují nekonečné seriály v docu soap a reality show. Pozornost věnují bankeřům a politikům i prostitutkám a dealerům drog, nájemným vrahům i obyčejným lidem. A jejich příběhy vyprávějí tak, ţe zajímají kaţdého z nás. Dokumentární filmy nám zkrátka ukazují a problematizují svět, který si myslíme, ţe známe.“
Marek Hovorka, ředitel MFDF Jihlava
TVÁŘ FESTIVALU
Heslo letošního festivalu „Doc.Dream“ je na první pohled paradoxním slovním spojením – snu a dokumentu (ve zkrácení anglických slov „dokument“ a „sen“).
„Ve spojení dokumentu a snění je napětí dobře vystihující filmy, které hledáme. Dnešní svět je často strohý, jakoby omezený na ekonomická témata, striktní pravidla a čísla. Vytváří představu, ţe vše lze naprogramovat a spočítat. Zapomíná na náhody, nepředvídanosti, a především na ideály. Ty jsou přitom základem kaţdého autorského gesta. Jsou v obsaţeny v kaţdém filmu. I v tom dokumentárním,“ komentuje ředitel festivalu Marek Hovorka.
Letos jiţ podesáté vtisknul festivalu graficky výraznou tvář známý český výtvarník Juraj Horváth. Letošní grafika opět pracuje s výraznou typografií a s jedinou barvou – tentokrát sytě modrou. Jde o jednoduchost, výraz, nadčasovost. Juraj Horváth tento záměr vysvětluje: „Šetříme nejen prostředky ale i efekty a nedáváme na odiv technologické vymoţenosti. Nevytváříme iluzi pomocí komplikovaných kulis. Nechceme se stát součástí univerzální reklamní kaše. Papír je papírem, písmo je písmem a jenom reálný stříkanec se proměňuje v světelný bod - hvězdnou mlhovinu, výbuch, světlo promítačky... jak chcete. Dot.dream. Otevřená tečka na konci věty...“
Dokumentárním sněním je inspirována i letošní znělka festivalu. Reţisérka Viera Čakányová vysvětluje: „Při natáčení dokumentárního filmu se mezi autorem a účinkujícím(i) vytváří vztah, který je zaloţený na důvěře. Jestliţe mi někdo dovolí, abych ho natáčela ve spánku, kdy nad sebou nemá ţádnou kontrolu (a zároveň je v té chvíli maximálně autentický), je to z jeho strany projev absolutní důvěry. Absolutní důvěra a absolutní autenticita jsou sen.“