Úvod »
Festivaly »
Festival v Karlových Varech nabídne samé filmové vítěze
Festival v Karlových Varech nabídne samé filmové vítěze
Mezinárodní filmový festival Karlovy VaryVítězné snímky z prestižních přehlídek Berlinale, z Locarna i Benátek představí Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, jehož 44. ročník se uskuteční od 3. do 11. července. O filmech z Cannes se právě jedná, aktuálně informují internetové stránky karlovarského festivalu.
I letos tak budou v sekcích Horizonty, Jiný pohled či Otevřené oči představeni vítězové významných světových festivalů. Horizonty jsou jednou z divácky nejoblíbenějších sekcí festivalu, s ohledem na jejich programovou skladbu ani letošní rok nebude výjimkou. Například z únorového Berlinale se podařilo zajistit prakticky kompletní sestavu vítězů.
Z BENÁTSKÉHO LIDA DO THERMALU
Nejstarší filmový festival na světě, jehož 65. ročník proběhl v Benátkách loni v září, bude v programu blížícího se 44. ročníku MFF Karlovy Vary zastoupen mimo jiné snímkem vítězným, americkým dramatem Wrestler (The Wrestler). V jednom z nejopěvovanějších filmů uplynulé sezóny pomohl režisér Darren Aronofsky (Requiem za sen) znovu na nohy padlé legendě Mickeymu Rourkovi, který s nasazením bývalého boxera dokazuje, že wrestling není zdaleka tak směšný, jak na první pohled vypadá.
Na pařížském předměstí se odehrává intimně laděný příběh vztahu melancholického vdovce Lionela a jeho dcery Jo v novém filmu Claire Denisové 35 panáků rumu (35 rhums). Artová kinematografie par excellence v podání nejuznávanější francouzské režisérky současnosti si podmanila benátské publikum i díky skupině Tindersticks, jejíž hudba zazněla už ve starším snímku Denisové Miluji tě k sežrání.
Antiglobalizační satirická muzikálová romantická komedie. Tím vším je malajský Sell Out!, mnohými považovaný za nejzábavnější film loňských ?Benátek?. Debutující tvůrce Joon-han Yeo si v něm tak trochu vyrovnává účty s konvencemi asijské kinematografie, v jejíchž produktech až příliš často ?režisér koncipuje záběr tak, že nechá spustit kameru a jde na oběd". Původním vzděláním právník Yeo film napsal, režíroval, sestříhal a k muzikálovým číslům napsal hudbu i texty.
ZE SOUTĚŽE NA VÝCHOD OD ZÁPADU
V rámci soutěžní sekce Na východ od Západu budou mít návštěvníci jedinečnou příležitost zhlédnout ve světové premiéře pozoruhodný hraný debut ázerbájdžánského dokumentaristy a příležitostného herce Elçina Musaoğlu 40. dveře (40-ci qapi), jenž velmi působivě vypráví příběh čtrnáctiletého Rustama, který je po smrti otce rozhodnut převzít na sebe povinnosti hlavy rodiny. Film jednoho z nejuznávanějších ruských režisérů mladé generace Alexeje Germana mladšího Papírový voják (Bumažnyj soldat) zase dokonale evokuje atmosféru raných šedesátých let, kdy v Sovětském svazu vrcholila snaha o dobytí vesmíru. Vojenský lékař Daniel se snaží zodpovědět si otázku, zda ?je přípustné riskovat lidský život ve jménu nadvlády své vlasti ve vesmíru?. Na 65. festivalu v Benátkách byl oceněn Stříbrným lvem a Cenou za nejlepší kameru. Polský režisér Michał Rosa otevírá ve filmu Prasklina (Rysa) ožehavé téma z nedávné minulosti. Letitý vztah stárnoucích manželů se začne rozpadat poté, co se žena dozvídá, že její manžel zřejmě spolupracoval s tajnou policií.
JAPONSKÉ NEZÁVISLÉ FILMY
Tři japonské nezávislé filmy včetně nejnovějšího snímku provokatéra Siona Sono, Pod vlivem lásky (Ai No Mukidashi), představí karlovarský festival v rámci pocty tokijskému festivalu nezávislé tvorby Tokyo FilmeX. Kontroverzní režisér a básník Sion Sono v roce 2005 zaujal porotu i publikum MFF Karlovy Vary strhujícím portrétem generační vzpoury Večeře u Noriko. Sonův zatím poslední film, čtyřhodinová extravagance Pod vlivem lásky, který zahajoval program sekce Forum letošního Berlinale a vysloužil si označení skandální, geniální či provokativní, patřil k vrcholům asijského výběru berlínského festivalu. Další dva filmy byly vybrány ze soutěžního programu: netradiční příběh o propletenci vztahů Passion (Vášeň) režiséra Ryusuke Hamaguchiho, s úspěchem uvedený i na festivalu v San Sebastianu, a drama Nonko (Nonko 36sai Kaji tetsudai, rež. Kazuyoshi Kumakiri) o milostném vzplanutí mezi bývalou herečkou erotických filmů a o mnoho mladším mužem.
NA LÁSKU NENÍ LÉK: POCTA ALANU RUDOLPHOVI
V letošním programu nabídne MFF Karlovy Vary jedinečnou příležitost seznámit se s jedním z nejpozoruhodnějších nezávislých autorských filmařů současnosti, americkým scenáristou a režisérem Alanem Rudolphem, který osobně uvede projekce svých pěti snímků. Jejich vizuální styl lze popsat jako svérázný expresionismus, který prostřednictvím nerealistického svícení a potlačení kontextu promítá do externího světa romantický idealismus postav. Náladu jeho snímků výborně dotváří hudba Leonarda Cohena, Teddyho Pendergasta, Marianne Faithfullové, Alberty Hunterové a dalších. Jeho druhý snímek, Pamatuj si mé jméno (Remember My Name, 1978), nikdy nevydaný na VHS nebo DVD, je skutečnou raritou. Tato moderní verze klasického ženského melodramatu sleduje osudy ženy (Geraldine Chaplinová) propuštěné po dvanácti letech z vězení, která se vydá hledat svého bývalého manžela (Anthony Perkins). Film Choose Me (Vyber si mě, 1984), natočený v křiklavě neónovém stylu losangeleského malíře Eda Ruschy, sleduje skupinu prapodivných postav, jež spojuje složité předivo heterosexuálních vztahů. Snímek Trouble In Mind (Zmatek v hlavě, 1985) se odehrává v deštivém neo-noirovém světě fiktivního města Rain City. Film Hledá se láska (Love At Large, 1990) je okouzlující variací na věčné téma hledání lásky v celé její prchavé a iluzorní kráse. Snímek The Secret Lives of Dentists (Tajné životy zubních lékařů, 2003), který vznikl podle novely Jane Smileyové, nabízí emocionálně komplexní pohled na monogamii a manželství.
PATTI SMITH, DEŽO URSINY A LA BLOGOTHÈQUE V KARLOVARSKÉ HUDEBNÍ ODYSEI
Ani letos nechybí na MFF Karlovy Vary sekce Hudební odysea, ve které od roku 2003 publicista Pavel Klusák představuje aktuální setkávání filmařů a hudebníků. Film Patti Smith: Dream Of Life je jedinečným portrétem velké básnířky, výtvarnice a ?poeticky zuřivé? rockerky. Snímek sleduje newyorskou kultovní ?punkovou kněžku?, která tento styl silně přesahuje: už jen nezměrnou energií, kterou vkládá do služeb umění. Snímek fotografa a filmaře Stevena Sebringa o rocku, spiritualitě a sebevyjádření měl úspěšnou světovou premiéru na festivalu Sundance a vzápětí zaujal i Berlinale. Hudební odysea uvede také českou premiéru prvního velkého dokumentu o předčasně zesnulém autorském rockerovi Dežovi Ursinym, nezařaditelné osobnosti československé hudby. Režisér Peter Krištúfek shromáždil v Momentkách archivní záběry i výpovědi Ursinyho blízkých ? včetně rockerova ?dvorního? básníka Ivana Štrpky a varhaníka Mariána Vargy. Příznivci současné nezávislé scény patrně zajásají nad filmy Vincenta Moona, neúnavného kronikáře, který pro svůj webový archiv La Blogothèque natočil už přes devadesát Take Away Shows ? Koncertů přes ulici. K neformálním vystoupením ve výtahu, tramvaji či kavárně plným fantazie, hravosti a filmařské vizuality získal Moon už mnoho hvězd (Sigur Rós, R. E. M., Arcade Fire). V Moonově autorském výběru pro MFF Karlovy Vary je i světová premiéra filmu Malé modré nic o českých hudebnících Ireně a Vojtěchu Havlových.
HLEDÁNÍ BEZPEČNÉHO PROSTORU VE FÓRU NEZÁVISLÝCH
Mezi tituly jedné z nejpopulárnějších sekcí MFF Karlovy Vary, která mapuje nemainstreamový filmový pohled na svět, se letos objeví i pozoruhodná trojice debutů. Belgický Lhář (Menteur) Toma Geense je sugestivním portrétem neúspěšného mladého muže, stresovaného představami své rodiny, jimž nedokáže dostát. Zaplétá se proto do bezvýchodné spleti lží. Neefektní, formálně strohý snímek bude na festivalu uveden v mezinárodní premiéře. Stejně slavnostní bude uvedení izraelské středometrážní miniatury Bezpečný prostor (Merkhav mugan) Orena Gviliho, která na pozadí konkrétních historických skutečností dospívá k obecnému poselství o významu rodiny a lásky. Odehrává se za druhé libanonské války v roce 2006 a vlídně civilním tónem popisuje přípravu jedné svatby, jejíž účastníci řeší praktické i osobní problémy ve sklepním krytu a mezi běžnými rodinnými konflikty počítají výbuchy bomb. Trval-li ale tento konflikt 34 dní, pak svět, do nějž se z vězení vrací černý Sam (Noel Clarke ? i režisér filmu), protagonista Dospělosti (Adulthood), je ve válce stále. Na dohled od romantické čtvrti Notting Hill, v západním Londýně, existuje polosvět násilníků, drogových dealerů a pouličních gangů, který Sam před šesti a půl lety opustil, když jako patnáctiletý kluk zabil. Dnes se vrací do míst, kde po sobě zanechal spoustu bolesti a hořkosti a kde mezitím do ulic vyšla nová generace drsných hochů. Sam musí najít odpuštění těch, kterým ublížil a zároveň se pokusit přežít pomstu, která nevychladla. Snímek, hnaný rytmem rapu, je autentickým obrazem životní reality, v níž dospělost je jedinou cestou k přežití.