Pražský divadelní festival německého jazyka – letos digitální

Letošní jubilejní 25. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka se uskuteční od 1. do 9. prosince s výmluvným podtitulem „diesmal digital". Přehlídka výrazných německojazyčných inscenací dostala, vzhledem k aktuálním protipandemickým opatřením, digitální podobu. K vidění budou (s českými titulky) aktuální inscenace z prestižních německých scén, včetně slavného nezávislého souboru She She Pop. Výrazné místo v programu má letošní laureát Ceny Josefa Balvína - Činoherní studio v Ústí nad Labem sFunny Games. Každá inscenace bude na webové stránce festivalu www.theater.cz uváděna tři dny, vždy od 20.00-23.59. A pro diváky zcela zdarma! Po vybraných inscenacích budou navíc následovat online diskuse s tvůrci.

Pražský divadelní festival německého jazyka otevře inscenace Marie Stuartovna z berlínského Deutsches Theater. Režisérka Anne Lenk se nedopouští žádné převratné dekonstrukce, spíše ukazuje, jak silný, chytrý a také vtipný je původní text Friedricha Schillera. A to s vydatnou pomocí skvělého obsazení v čele s titulní Franziskou Machens a Julií Windischbauer jako anglickou královnou Alžbětou. 

Hamburský Thalia Theater nabídne inscenaci Boxer. Dramatizaci románu hvězdy současné polské literatury Szczepana Twardocha režíruje neméně ceněná polská režisérka Ewelina Marciniaková, které se v inscenaci povedlo herecky silné varování před rostoucím nacionalismem v dnešním Polsku a Evropě. Z produkce Thalia Theater pochází také inscenace hry Williama Shakespeara Něco za něco v režii Stefana Puchera, překladu a inscenační úpravě Thomase Melleho. 

Dalším bodem programu je inscenace nezávislého souboru She She Pop s názvem 7 sester. Čtyři performerky a performeři se vmísí mezi personál Čechovova dramatu Tři sestry, aby zde založili sesterství... She She Pop dokážou mimořádně lehce, netradičně a s humorem nahlížet na velmi složitá společenská témata a daří se jim to i v této inscenaci. 

Letošním laureátem Ceny Josefa Balvína, kterého tradičně vybírá porota tvořená redaktory Divadelních novin, se stala inscenace Funny Games z ústeckého Činoherního studia. Dramaturg K. F. Tománek a režisér Tomáš Loužný adaptovali film rakouského režiséra Michaela Hanekeho o nezvaných hostech, kteří nabourají prázdninovou idylku jedné šťastné rodiny.

Münchner Kammerspiele byl vybrán první počin autorského tandemu Falka Richtera a Anouk van Dijkové Touch. Richter se postaral o text, Anouk van Dijková o choreografii - režie je společná. Na předělu mezi tancem a činohrou se tvůrci ptají, jak se předěly v našem způsobu soužití, v naší politické angažovanosti, v naší hospodářské situaci promítají do životopisů a do těl vystupujících?

 Z hamburského Schauspielhausu za českými diváky míří herecky skvělá a technicky dokonalá inscenace Anatomie sebevraždy, text britské autorky Alice Birch v režii Katie Mitchell. Temná sonda do rodinného života vypráví příběh tří generací žen v dramaturgicky rafinovaném uspořádání: dějové linky se na jevišti odehrávají simultánně, přičemž každá protagonistka se pohybuje ve svém vlastním časovém pásmu. 

www.theater.cz

www.facebook.com/theater.cz

Publikováno 26. 11. 2020 v rubrice Divadlo