Kulturní tip: K propojení generací dojde v březnu v Divadle Archa díky novince INVITED souboru Ultima Vez

Divadlo Archa v rámci oslav 25. výročí založení premiérově uvede choreografii Invited, která vznikla v produkci vlámského souboru Ultima Vez. Poprvé se tak v Praze představí mladý choreograf Seppe Baeyens - představení se koná 8. a 9. března, vždy od 17h a 20h. 

 

Tanečník a choreograf Seppe Baeyens s uskupením Ultima Vez úzce spolupracuje od roku 2011. V roce 2015 pod křídly skupiny Wima Vandekeybuse vytvořil svoje první velké taneční představení Tornar pro mnohogenerační sbor profesionálních a amatérských tanečníků. Představení mělo v Belgii i v zahraničí velmi dobrý ohlas. Baeyensovo nejnovější dílo stojí na intenzivním zkoumání jevištního prostoru a spoluautorství v současném tanci. V představení INVITED Baeyens formuluje svoji uměleckou odpověď na otázku, jak se diváci mohou podílet na choreografii představení. V jeho pojetí je tanec společným jazykem, který umožňuje nové druhy soužití, a tím stírá hranice mezi performery a diváky.

„Snažím se propojovat generace. Tanec přitom slouží jako dorozumívací prostředek. V tom vidím jeho velkou sílu," říká Baeyens, v jehož obsazení vedle pětadevadesátiletého muže figurují i teenageři z bruselské čtvrti Molenbeek. Nepostradatelnou roli hraje publikum. „Neukazujeme divákům, co mají dělat; zveme je, pomáháme jim a podporujeme je v tom, aby zariskovali a vytvořili něco sami," doplňuje choreograf. Stírání hranic mezi diváky a účinkujícími, jevištěm a hledištěm usnadňuje otevřená scéna sdíleného prostoru bez klasické elevace.

Seppe Baeyens (1981) začal jako mladý tanečník s fABULEUS a později spolupracoval s Kopergietery, Kabinet k, Productiehuis Brabant, Ontroerend Goed, Miet Warlop a dalšími. Od začátku své kariéry Seppe vnímá mezigenerační práci jako nezbytnou pro svou tvorbu. Nedokonalost tance a způsob, jakým se k němu vztahují různé generace, jsou neoddělitelně spojeny se všemi jeho uměleckými projekty.

 

Trailer k představení Invited: https://www.youtube.com/watch?v=8sIz8211XDs

 

Více informací: https://www.divadloarcha.cz/cz/program-browse/show/ultima-vez-seppe-baeyens-invited/2019-03-08/1360

 

Tři otázky pro Seppa Baeyense

  

Jak jste pracoval s neprofesionály a jaká byla Vaše tvůrčí taktika?

Už šest let vedu workshopy v bruselském studiu skupiny Ultima Vez. Naše sobotní ateliéry - to jsou otevřené workshopy, které pořádáme každý týden a chodí na ně lidi všech možných věkových skupin, různého původu, hovořící různými jazyky a s různou zkušeností s tancem. Takže tam jsem se seznámil se spoustou lidí. Taky jsem během příprav na Invited prošel čtyřmi nebo pěti rezidencemi, mimo jiné v Gentu, Ostende a Lovani, kde jsem testoval různá obsazení a spoustu různých prvků a na konci jsem je vždycky vyzkoušel na místních divácích. Z těch rezidencí, kde jsem pracoval celkem asi s 200 lidmi, jsem pak vybral skupinu 20, se kterými jsem začal tvořit představení. Nakonec hrajeme vždycky v patnácti lidech, a navíc máme čtyři performery v alternaci. Představení tvořím v tříletém cyklu - rok výzkumu a dva roky tvůrčího procesu. Pro moji práci je to dlouhé období zásadní právě proto, že nepracuji s profesionály. Čas je pro mě důležitá kvalita. Potřebuji čas, abych našel ty správné lidi a mohl prozkoumat různé možnosti. Hledání společného jazyka prostě nějakou dobu trvá.

Jak probíhal výběr účinkujících?

Nedělám klasické konkurzy; myslím, že při jedno nebo dvoudenním konkurzu se uchazeči určitým způsobem prezentují, předvádějí. Zato když s lidmi pracujete po dobu několika týdnů, nemůžou už nic předstírat, jsou úplně upřímní, opravdoví. Moje představení nejsou o rolích, naopak: jsou hyperrealistická. Jsme v nich sami sebou. Takže nehledám herce, ale velmi upřímné, skutečné osobnosti. Také jsem chtěl vytvořit skupinu, která by byla vyvážená co do věku, původu, různých jazyků. Diverzita je pro mě velmi důležitá, protože různorodí lidé vytvářejí zajímavé kompozice a přinášejí různé impulzy.

Publikum hraje ve Vaší choreografii nepostradatelnou roli, překvapilo Vás něco při jeho zapojení?

Každé publikum je jiné, takže je jiné i každé představení. Pro mě je to o vytváření komunity - a každá komunita má i své outsidery. Vždycky vás překvapí někdo, kdo si užívá svých pět minut slávy a rozjede svoji vlastní show. Mám rád, když je publikum různorodé, vzniká pak zajímavější komunikace a představení lépe funguje.  

 

 

Publikováno 13. 02. 2019 v rubrice Divadlo