Několik postřehů z HDJ
William Shakespeare: Jak se vám to líbí… JAK SE VÁM LÍBÍ. Tato Shakespearova hra je označována jako pastorála. Autor ji umístil do Ardenského lesa, do divadelního časoprostoru, který se vzdáleně podobá lesům Shakespearova rodného Warwickshiru a částečně nese znaky konvenční pastorální krajinomalby. Na rozdíl od mytického bezčasí či stejně mytického věčného jara pastorálních idyl je počasí Ardenského lesa drsné a Shakespeare je, jistě úmyslně, uvádí obrazem zimy. Připomíná tak, že ztráta věčného jara je "kletbou Adamovou".
„Celý svět je jeviště a všichni lidé na něm jenom herci “, říká postava Žaka v této Shakespearově komedii, jejímž světem je svět lásky. S hlavními hrdinkami se ocitneme v hlubokém lese, daleko od dvorských krvavých intrik. Shakespeare postavil dvě emancipované dívky před nelehký úkol. Ukáže se však, že není zdaleka tak těžké zvítězit nad divokou zvěří a šelmami, jako je složité přiznat si vlastní city. Les je zde symbolem chaosu přírody, a náš oblíbený autor nás uvádí do chaosu lidských emocí. A i láska zde má nejrůznější podoby: může být směšná, jímavá, vášnivá nebo cynická. V každém případě naše schopnost milovat odráží naši odvahu žít.
Zdá se, že Shakespearova komedie je přesně tou lekcí relativity, kterou slibuje její název. Audrey se líbí šaškovi, Fébé se líbí Silviovi, ale nelíbí se Rosalindě/Ganymédovi, která/který se zase moc líbí Fébé. Co je iluze a co je skutečnost? Co je pravda a co je lež? Shakespeare nedává odpovědi a nevynáší soudy. Staví vedle sebe protiklady. Vyberte si z nich sami, říká divákům. Jak se vám líbí.
V překladu Martina Hilského a výpravě Jana Duška hrají: Josef Kundera, Jiří Vobecký, Anna Bazgerová, Martin Valouch, Josef Stara, František Mitáš, Milan Šindelář, Jakub Škrdla, Stanislav Gerstner, Zdeněk Dryšl, Ondřej Šípek, Petr Soumar, Hana Briešťanská, Kateřina Jačková, Kateřina Nedomová, Lenka Schreiberová aj.
Hru nastudoval kmenový režisér Městského divadla Brno Zdeněk Černín, který v jihlavském Horáckém divadle režíruje poprvé.
Premiéra: 15. prosince 2007
Představujeme vám hostujícího režiséra Zdeňka Černína…
Režisér, pedagog, herec. Vystudoval vojenské gymnázium v Opavě a herectví na brněnské JAMU pod vedením profesorů Rudolfa Krátkého, Jaroslava Dufka a Pavla Hradila. Své první profesionální angažmá nastoupil v Severomoravském divadle v Šumperku, kde během dvou sezón vytvořil např. role Thyla Ulenspiegla ve stejnojmenné Gorinově hře, D´Artagnana v muzikálu Tři mušketýři po třiceti letech či hlavní mužskou roli v Gelmanově hře My, níže podepsaní. Po dvou letech šumperského působení se Zdeněk Černín vrací do Brna, tentokrát do souboru Mahenovy činohry. Jednou z nejvýznamnějších rolí se stal Amadeus (1982) ve stejnojmenné Shafferově hře, kterou později režíroval na jevišti Městského divadla Brno. K dalším významným rolím patřil poručík Emil ve Slaměném klobouku (1987), Bulanov v Lese (1987), Orin ve hře Smutek sluší Elektře (1988), sluha Pomet ve hře Dundo Maroje (1989) či učitel Kudrlička v Našich furiantech (1989). V roce 1992 odchází Zdeněk Černín ze souboru Mahenovy činohry a působí nejdříve jako herec, později režisér v Městském divadle Brno. Zde se uvedl jako herec v titulní roli Nashovy komedie Obchodník s deštěm a v roce 1994 zde debutoval jako režisér inscenací Naše městečko. Jeho režijní práce pak pokračovala řadou dalších inscenací - Alžběta Anglická (1995), za niž představitelka hlavní role Zdena Hefortová obdržela cenu Thálie, Heda Gablerová (1996), Othello (1996), Kean IV. a Amadeus (1997), Les (1998), Mistr a Markétka; Naši furianti (1999), Sluha dvou pánů (2000), vlastní text hry Libuša (2001), Libertin (2002), Přelet nad kukaččím hnízdem (2002), Gogolovy Hráči (2003), Čekání na Godota (2003), Racek (2004). Kromě působení v Městském divadle Brno hostuje Zdeněk Černín také v dalších divadlech u nás i v zahraničí. V říjnu 2001 se poprvé představil jako operní režisér na scéně Moravského divadla Olomouc režií Mozartova Dona Giovanniho. Mimo Městské divadlo Brno působí dnes jako umělecký šéf Slezského divadla v Opavě.
(čerpáno z internetových stránek Městského divadla Brno a Slezského divadla v Opavě)
* Středa 19. prosince v 19 hodin: Pro velký divácký zájem uvádíme zcela mimo předplatné muzikál DONAHA! Vstupenky na toto mimořádné představení, které dostalo v kategorii nejzajímavější inscenace sezony vůbec největší počet hlasů v historii divácké ankety Horác, si můžete zakoupit v pokladně.
* Pátek 21. prosince v 19 hodin: Předvánoční atmosféru a sváteční pohodu vám chceme zpříjemnit Vánočním koncertem. Talichův komorní orchestr, který vznikl v roce 1992 z podnětu houslisty Jana Talicha ml. (prasynovce legendárního českého dirigenta Václava Talicha) a který se řadí ke špičkovým komorním tělesům v domácím i mezinárodním měřítku, v průběhu tohoto slavnostního večera zahraje Suitu sv. Pavla skladatele G. Holsta, Koncert E-dur pro housle a orchestr J. S. Bacha a po přestávce pak slavnou Serenádu Es-dur Josefa Suka.
* V listopadu se naposledy hrála Žebrácká opera a Višňový sad.
* Divadlo na zájezdě: Na začátku prosince budou hrát Zdeněk Dryšl, Milan Šindelář, Lenka Schreiberová a Katka Nedomová pohádku O Červené Karkulce v Městském divadle ve Žďáře nad Sázavou. Na Mikuláše - ve středu 5. prosince dokonce třikrát (v 9, 11 a ve 14 hodin), ve čtvrtek 6. 12. pak v 8:45 a v 11 hodin.
JAZZ CLUB
Ondřej Štveráček & Rado Tariška Saxophone Summit (CZ/SK) Na cestách do regionů po 3. 12. - so 22. 12. 2007 Moderní klasika - John Coltrane, bebop.
Tenorsaxofonista Ondřej Štveráček je buldozerem české a dnes již i středoevropské jazzové scény. Zvuk jeho brilantně zvládnutého nástroje připomíná "barvu" saxofonu legendárního Johna Coltranea, nejslavnějšího a nejlepšího saxofonisty všech dob. Kromě stále většího množství vlastních Ondrových skladeb (v duchu Blue Note 60. let) hraje Štveráčkovo-Tariškovo kvinteto nadále především skladby od Johna Coltranea. Štveráček je majitelem hutného pronikavého tónu, takřka identického s tónem legendárního "Tranea". Přes svůj nízký věk jsou jak Ondra, tak Rado vyspělými interprety vybraného repertoáru a jejich fascinující chorusy i sóla přivádějí publikum k úžasu a potleskům na otevřené scéně.
Ondřej Štveráček - tenor saxofon
Rado Tariška - alt saxofon
Odrej Krajňák nebo Tomáš Gajlik - piano
Tomáš Baroš - kontrabas
Marian Ševčík - bicí
V Jazz clubu Horáckého divadla v pondělí 10. prosince v 19:30.
(případně se dá na
www.jazzdoregionu.cz najít fotka)