Hry o Marii
Vztah Bohuslava Martinů k opeře byl zpočátku velmi rezervovaný. Jeho první operní pokusy přicházejí téměř až na prahu čtyřicítky a nesou se v sarkastickém duchu a snaze modernizovat tento archaizující útvar pomocí revue, jazzu, filmu a dalších aktuálních fenoménů své doby. Na počátku 30. let však zcela zásadně obrací pozornost naopak k velmi starobylým inspiracím – barokním a klasicistním hudebním formám, lidové hudbě, ke středověkému divadlu. Všechny tyto prameny v autorsky volně stylizované podobě se pak spojují v jeho opeře Hry o Marii z roku 1934. Nejde vlastně o operu v běžném slova smyslu. Jsou to zkrátka „hry“. Martinů si vybral za náměty příběhy čtyř různých starodávných žánrů s náboženskou tématikou (biblické podobenství, divadelní mirákl, lidovou vánoční píseň a fantastickou legendu), nesledoval však ani jejich dramatickou linii, ani duchovně naučné poselství, nýbrž jejich poezii, svobodné utváření atmosféry, časoprostoru, vlastních „pravidel hry“. Použil širokou škálu výrazových prostředků – chrámový i lidový zpěv, tanec, mluvené slovo i operní arioso, primitivní zvuk jarmareční kapely i dramaticky vypjaté symfonické sekvence, davové scény i snové přeludy... To vše volně spojuje jediné téma: Maria, žena, matka, světice či jen iluze o tom všem, o někom, kdo ošetří naše rány a uvede do blaženosti či alespoň do snu o ní.
Dirigent Jiří Bělohlávek spolu s režisérem Jiřím Heřmanem tlumočí toto originální dílo Bohuslava Martinů s velkým citem a porozuměním a zároveň v sugestivním výrazovém gestu současného scénického jazyka.
Koprodukce Národního divadla a Wroclavské opery.
"Hry o Marii Bohuslava Martinů nastudoval operní soubor pražského Národního divadla s hostujícím dirigentem Jiřím Bělohlávkem jedinečným způsobem. Vzniklo pozoruhodné hudební divadlo a publikum to spolehlivě vycítilo..." - Petr Veber, HN
"Ve výsledku jsou Hry úspěchem opery Národního divadla. Dirigentovi Jiřímu Bělohlávkovi se podařilo uplatnit svou autoritu, posílenou zkušenostmi své špičkové mezinárodní kariéry." - Helena Havlíková, LN
Účinkuje orchestr, sbor a balet opery Národního divadla, Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor.
Opera je nastudována v češtině a v představení jsou použity české a anglické titulky.